Staro i novo – Emil i detektivi – film koji nas prati generacijama

Danas smo svi nekako usmjereni novim stvarima, novim stvaralaštvima pa i novim filmovima. Upravo zato je i zanimljivo pogledati film za djecu koji je već pomalo zaboravljen. Prva verzija filma snimljena je davne 1964. godine, a najnovija 2001. godine pa slobodno možemo reći da gledamo “staro – novi“ film.Starija verzija više prati priču iz istoimenog romana Ericha Kastnera, dok u novoj verziji je sadržaj priče više usmjeren današnjim generacijama popraćen modernijom glazbom, drugačijim dječjim igrama, razmišljanjima, modernijom tehnologijom…. Bilo bi šteta propustiti pogledati film jer iz njega još puno toga možemo naučiti, ne samo djeca nego i mi odrasli.

         

Podaci o filmu

- u boji, obiteljski film za djecu, Njemačka, 2001, 107 minuta

Redatelj: Franziska Buch
Pisac: Erich Kästner
Scenarist: Franziska Buch
Skladatelj: Biber Gullatz, Eckes Maltz

Uloge:
Tobias Retzlaff (Emil Tischbein)
Anja Sommavilla (Pony )
Jürgen Vogel (Max Grundeis)

Maria Schrader (Hummelová)

David Klock (Gustav Hummel)

http://www.trailerseite.de/archiv/trailer-2000/emil-und-die-detektive-trailer.html

Njemački pisac Erich Kästner (1899.-1974.) autor je niza popularnih romana za djecu i mlade poput bestselera Blizanke, Tonček i Točkica i Emil i detektivi. Kästnerovi su romani vrlo filmični, pa ne čude njihove brojne filmske prilagodbe, i u Njemačkoj i u drugim zemljama. Tako je 2001. još jednom ekraniziran roman Emil i detektivi, i to zahvaljujući njemačkoj redateljici i scenaristici Franziski Buch (Verschwinde von hier). Osuvremenivši izvorni tekst prvi put objavljen 1928., redateljica je novog Emila zamislila kao dječaka s početka 21. stoljeća koji uz pomoć svojih novostečenih prijatelja, zaljubljenika u rap glazbu i skateboard, traga za lopovom koji mu je u vlaku ukrao sav novac. Svježina u realizaciji odvela je film Franziske Buch na niz svjetskih fetivala Festival, Cinekid Film Festival), te mu donijela i nekoliko nagrada uključujući Zlatnog vrapca za najbolji film na Njemačkom dječjem filmskom i televizijskom festivalu.Film je u njemačkim kinima vidjelo više od milijun i pol gledatelja.

 

Sadržaj

Pustolovni film za djecu. Dvanaestogodišnji Emil (T. Retzlaff) živi s ocem Knutom (K. Wiesinger) u gradiću na istoku Njemačke teško se mireći s nedavnim razvodom roditelja. Emilova se majka preselila u Montreal i u Kanadi započela novi život. Knut jedva sastavlja kraj s krajem, a zadnja u nizu nevolja prometna je nesreća nakon koje završi u bolnici s oduzetom vozačkom dozvolom. Dok mu se otac ne oporavi Emilov učitelj predloži dječaku da to vrijeme provede s njegovom sestrom Pastorin (M. Schrader) u Berlinu. No Emila u vlaku uspava suputnik Max Grundeis (J. Vogel) ukravši mu sav novac iz džepa, ukupno 1.500 DEM. Nesretni dječak odmah po izlasku iz vlaka krene za lopovom u čemu će mu pomoći djevojčica Pony (A. Sommavilla) i njezini prijatelji “detektivi”…

Kroz čitavo djelo proteže se poanta da se prijevarom, lažima i krađom ne može daleko dogurati, te da djeca vide svijet pravednije od odraslih.

Evo nekoliko savjeta kako možete na što jednostavniji način obraditi ovaj film:

MOTIVACIJA:

S učenicima razgovarajte o igranom filmu, neka ispričaju što znaju o igranom filmu. Pitajte ih što karakterizira igrani film (glumci), te porazgovarajte o razlici između igranog dječjeg filma i filma za djecu.

Napomenite im da film za djecu ne mora nužno imati djecu kao glavne likove dok dječji igrani film govori o događajima iz života djece i glavne uloge su djeca.

Neka učenici sami daju nekoliko primjera dječjeg igranog filma ( Heidi, Družba Pere Kvržice ) te igranog filma za djecu(  Batman, Superman, Spiderman ).

OBJAVLJIVANJE DOŽIVLJAJA

Učenici samostalno iznose doživljaje nakon gledanja filma

INTERPRETACIJA FILMA

Zapažanje,isticanje i istraživanje  problema:

a)   Određivanje filmske vrste, teme, vremena i mjesta radnje

Učenici određuju filmsku vrstu kojoj film pripada.Određuju mjesto i vrijeme radnje. Otkrivanju najjednostavnijih činjenica djecu pripremamo za rješavanje daljnjih složenijih pitanja.

b)   Struktura fabule

Učenicima dajte priliku da samostalno odrede kojim redoslijedom teče filmska priča. Podijelite ih u skupine, zadajte im zadatak da ukratko napišu kroz podnaslove redoslijed filmske priče ali na taj način da mogu pomoću njih prepričati sadržaj filmske priče.

Primjer: 1. Emil i njegov otac

2. Putovanje u Berlin

3. Izgubljeni novac

4. Detektivi sa okupljaju

5. Lopov je uhvaćen

6. Novčana nagrada

 

c) Analiza likova i njihovih odnosa

Upoznajmo Emila – istaknuti njegove osobine, vanjski izgled, odnos prema detektivima, odraslim osobama…

Aktivnost možemo provesti pomoću aktivnosti Kolo naokolo u kojoj na papiru svaki učenik napiše određenu riječ koju povezuje sa likom Emila. Nakon što napiše, papir se presavije da slijedeći koji uzima papir ne vidi što je napisao nego samostalno zapisuje svoju riječ koja je vezana uz njegov izgled, osobinu, odnos prema drugima. Na taj način ćemo dobiti slikovit opis glavnog lika. Na isti način možemo obraditi i ostale likove iz filma.

Evo nekoliko pitanja o čijim odgovorima možete s učenicima raspravljati.

Po čemu se razikuje Emil od ostale djece u Berlinu? Objasni!

Ispiši niz smiješnih situacija u kojima se Emil našao skriven u sobi lopova.

Na koji način je prikazan negativan lik u filmu? ( crvene čizme, crveni kofer, razmaknuti zubi, kratka plava kosa, pretjerana ljubaznost, smijeh od kojeg te hvata strah, strip koji je čitao s naslovom Horor)

 

OBILJEŽJA FILMSKOG JEZIKA

Ponovite s učenicima da su gluma, boja,zvukovi/šumovi, glazba elementi kojima redatelj stvara film.

Boja u filmu

Boja je snažno sredstvo koje može utjecati na prihvaćanje i doživljavanje određenog lika. ( U ovom filmu boja je najviše vezana uz negativan lik. )

Obratiti pozornost na crvenu boju koja ima važnu ulogu u filmu. Crvene čizme i crveni kofer lopova prate nas kroz cijeli film a također daju i smjernice malim detektivima da ga što prije razotkriju.

Po crvenoj boji su ga prepoznavali po gradu i na taj način lakše pratili njegovo kretanje.Upravo zbog toga boja ima ključnu ulogu u filmu.

Gluma u filmu

Gluma glavnog glumca je odlična, svi njegovi problemi, zabrinutost, nesigurnost pa i veselje, radost, sreća se vidi na njegovom izrazu lica. Na taj način upozorimo učenike da je u glumi jako važna mimika, gesta, pokreti lica sve što nas upućuje na njegova raspoloženja tijekom filmske priče.

Možete se s njima poigrati na taj način da zadate učenicima da odglume neke situacije iz filma koje su zapamtili ali bez riječi samo mimikom, gestama.

Na koji način saznajemo da je Emil omamljen, da nije svjestan što se oko njega događa? Opiši taj prizor!

Glazba u filmu

Poznato je da glazba filmu daje određeni ugođaj, ona nam daje osjećaj išćekivanja, straha,veselja.

Cijeli film je prožet modernim zvukovima tj. modernom glazbom.Glazba je u službi upoznavanja novih likova, uz pomoć glazbe upoznajemo likove tj. male detektive jednog po jednog, kroz nekoliko stihova saznajemo bitne stvari iz njihovog života

(To je prizor kada upoznajemo Pony koja pjevajući i trčeći kroz gradske ulica poziva svoje detektive pjesmom i o njima ukratko otpjeva dio iz njihova života. Zanimljivo je jer pjesmom istovremeno šalju poruke o prijateljstvu, slozi, ljudima, druženju…)

MOŽETE I OVO….

  • Zadajte učenicima da ukratko prepričaju pa i pisanim putem zapišu kako bi tekla filmska priča da se radnja odvija na selu a ne u gradu. Neka naprave u tablicama kratku usporedbu da dođu do zaključka što bi se sve moglo promijeniti u priči.
  • Na Satu razrednika porazgovarajte s učenicima o međusobnoj suradnji, prijateljstvu i nenasilnom rješavaju sukoba.
  • Neka odaberu jedan glavni lik ( da nije glavni), opišite njegov izgled te istaknite unutarnje osobine, ali tako da sve o njemu potkrijepite  primjerima iz filma ( njegovi postupci, odnosi prema drugim likovima, ponašanje ).
  • Ocijeni ovaj film ocjenom od 1 do 5, a zatim u nekoliko rečenica obrazloži svoju ocjenu. Osvrni se na boju, zvuk/šum, glumu, glazbu, što te se najviše dojmilo u filmu i što bi ti kao redatelj promijenio u filmu.
  • Ovakvim zadatkom učenike pretvaramo u male kritičare sa ciljem da počnu kritički gledati i sadržaje koje imaju priliku gledati na televiziji.

ULITA POCEDIĆ, učiteljica razredne nastave

 

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

*

8,218 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

HTML tags are not allowed.